Wyświetlanie wszystkich wyników: 2Posortowane według najnowszych
<strong>LEAK</strong> to firma brytyjska, założona przez Harolda Josepha Leaka w 1934 roku (jako H. J. LEAK & CO Ltd). Pierwotnie z siedzibą w Londynie w Anglii, LEAK była marką specjalizującą się w projektowaniu i produkcji wysokiej jakości komponentów audio. Harold Leak dał się poznać jako zdolny inżynier dźwięku i wraz z Tedem Ashleyem, który dołączył pod koniec lat 30. XX wieku, a później został głównym inżynierem firmy, LEAK stał się liderem na rynku niedrogich, ale wysokiej jakości domowych urządzeń audio na wiele dziesięcioleci. W skład portfolio firmy wchodziły wzmacniacze, głośniki, przetworniki i gramofony, wpisując się w złote lata brytyjskich innowacji w dziedzinie audio.
Pod koniec lat czterdziestych XX wieku, po tym, jak pierwotna fabryka w Shepherds Bush została zniszczona podczas wojny, powstała nowa fabryka w Westway, Brunel Road w Londynie.
Jednym z urządzeń przełomowych jak na tamte lata (1945 rok) był wzmacniacz LEAK Type 15. Wykorzystywał pionierskie ujemne sprzężenie zwrotne, pracował na lampach KT66 w triodowym trybie push-pull i osiągał niezwykłą moc wyjściową 15 watów. Innym ciekawym projektem był gramofon TL/25 z wkładką MC, z którym Harold Leak osobiście podróżował po kraju organizując porównawcze prezentacje muzyki na żywo i odtwarzanej z gramofonu. Zaowocowało to wystawą w Nowym Jorku i zdobyciem nowych globalnych rynków. Dużym sukcesem był także tzw. głośnik kanapkowy, opracowany przez Leaka. „LEAK SANDWICH” pojawił się na rynku w 1961 roku.
Ostatecznie w 1969 roku Harold Leak sprzedał markę organizacji Rank i sam przeszedł na emeryturę. Założyciel zmarł 20 lat później. Firma, będąc pod presją globalnego rynku, zmniejszała koszty produkcji i ostatecznie straciła swój prestiż. Fabrykę finalnie wyburzono w 1996 roku.
Powrót marki nastąpił w 2020 roku za sprawą IAG Group z dwoma urządzeniami: wzmacniaczem Leak Stereo 130 oraz odtwarzaczem CD i plików Leak CDT. Zachowano dawną stylistykę art-deco, w której wnętrzu umieszczono nowoczesność.